اعلام جرم دادستانی تهران علیه افرادی که مطالب کذب درباره پرونده نیکا شاکرمی منتشر کردند آیا زن باید برای کار در خانه حقوق بگیرد؟ بررسی دلایل تمرکز نداشتن دانش‌آموزان | چرا فرزندم حواس پرت است؟ اختلال بیش فعالی حتی در ۵۰ سالگی افزایش مهاجرت پرستاران مشهدی از فروردین ۱۴۰۳ تاکنون ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند فواید فوق‌العاده و بی نظیر روغن زرده تخم مرغ برای سلامت مو + طرز تهیه آن قطار مشهد-تهران پس از رفع نقص لوکوموتیو به حرکت خود ادامه داد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) چگونه سینک آشپزخانه را بدون مواد شوینده شیمیایی تمیز و درخشان کنیم؟ راهی تضمینی برای دفع مورچه از خانه مصرف بیش‌ازحد مواد قندی و شیرین، کارایی انسولین در بدن را ضعیف می‌کند مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (١٢ اردیبهشت ١۴٠٣) | اواخر هفته، خراسان رضوی و مشهد بارانی می‌شود افزایش حقوق ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری‌بگیران، امروز به تصویب رسید + جزئیات (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ابلاغ مصوبه ارائه خدمات پزشکی رایگان به کودکان کمتر از ۷ سال (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جلوگیری از ۱۳۰ سقط جنین به‌همت مرکز «نفس» در شهرستان قوچان تعرفه ویزیت پزشکان بخش خصوصی در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
سرخط خبرها

ایجاد مهد کودک در ادارات؛ قانونی که خاک می‌خورد

  • کد خبر: ۱۳۳۵۹۰
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
ایجاد مهد کودک در ادارات؛ قانونی که خاک می‌خورد
درحالی‌که راه‌اندازی مهد‌های کودک در مجاورت محل کار بانوان شاغل، دغدغه همیشگی مادران بوده، به جز تعداد انگشت شماری از سازمان‌های دولتی، دیگر ادارات و حتی کارفرمایان بخش خصوصی زیر بار اجرای این قانون نرفته‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، حس مادری را که نمی‌شود انکار کرد، ولی گاهی در کشمکش‌های روزگار، بین حضور فعالانه در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و نقش مادری در خانواده مجبور است تا فرزندآوری خود را به تاخیر بیاندازد و یا قید بچه دارشدن را بزند، این مساله عمده چالش مطرح شده در بین بانوان شاغل است که از نبود مهد کودک در اداره خود گلایه مندند.

در تبصره ۳ ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب آبان ۱۴۰۰ نیز آمده است: همه دستگاه‌های مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند با مشارکت بخش خصوصی و یا به صورت خرید خدمات نسبت به تأمین مهدکودک برای نگهداری کودکان مادران شاغل در همان دستگاه اقدام کنند ابلاغ این قانون به دستگاه‌های اجرایی در حالی کلید خورد که هیچ زیر ساختی برای این مساله مهم دیده نشده است بی تردید تغییر در سیاست‌های جمعیتی کشور بدون فراهم آمدن زیرساخت‌های لازم امکانپذیر نخواهد بود.

مهد کودک به جای آغوش مادر

اغلب اوقات تنها گزینه برای دایگی فرزندان مادران شاغل، مهد‌های کودکی است که بنا به تأکید قاطبه روانشناسان از استاندارد‌های لازم برای تربیت و نگهداری از کودکان برخوردار نیستند، اما حتی همین مهد‌های کودک نیز اغلب آنقدر از محل کار مادر فاصله دارند که مادران نمی‌توانند از یک ساعت مرخصی قانونی خود برای تغذیه شیرخوارشان استفاده کنند.

پس ناگزیرند به‌رغم همه توصیه‌ها برای دو سال تغذیه با شیر مادر، شیر خشک را جایگزین شیر خود کنند و در طول ساعات کار روزانه، مسئولیت تغذیه فرزندانشان را به شیر خشک و مربی مهدکودک واگذار کنند، این در حالی است که مطابق قوانین کار و تأمین اجتماعی، کارفرما باید متناسب با تعداد کودکان و گروه سنی آن‌ها مراکز مربوط به نگهداری کودکان را (از قبیل شیرخوارگاه، مهد کودک و...) ایجاد نماید.

شاغلان بخش خصوصی را هم دریابید

دغدغه نگهداری از فرزند یکی از اصلی‌ترین چالش‌های زنان شاغل است، اما در کنار این موضوع بر سر راه مادر شدن زنان شاغل در بخش خصوصی که درصد قابل توجهی از بانوان حاضر در صحنه مشارکت‌های اجتماعی را هم تشکیل می‌دهند، سد‌های بیشتری وجود دارد که یکی از آن‌ها نداشتن امنیت شغلی است.

شاید اساسی‌ترین انتقادی که به سیاست‌های تشویقی دولت برای ازدیاد جمعیت می‌توان وارد دانست، انحصار بیشتر این تسهیلات همانند دورکاری، تعطیلی پنج‌شنبه‌ها برای زنان دارای فرزند دبستانی و همچنین بهره‌مندی از مزایای مهدکودک در مجاورت محل کار مادر، برای شاغلان بخش دولتی است.

فقط در برخی ادارات مقدمات ایجاد مهدکودک فراهم شده است

مدیر کل امور بانوان استانداری خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار شهرآرانیوز می‌گوید: درخصوص ایجاد مهد کودک ضمن پیگیری‌های به عمل آمده استانداری به عنوان متولی اصلی موضوع اقدام به ایجاد مهد کودک در این محل نموده است و مادران شاغل با آرامش روانی بیشتری کودکان خود را به این مکان می‌سپارند.

شیوا خوش‌نسب بیان می‌کند: همچنین در برخی از ادارات نیز مقدمات امر در جهت ایجاد مهدکودک در دست اقدام است و در برخی مدارس موضوع به صورت جزء‌تر شروع شده است.

او اضافه می‌کند: البته در این مسیر مشکلاتی بر سر راه اجرای این بند از قانون وجود دارد از جمله: تعداد کم بانوان شاغل در برخی از دستگاه‌های اجرایی و ادارات، تعداد کم بانوان دارای فرزند زیر شش سال که توجیهی برای ایجاد مهد کودک برای دو یا سه کودک نمی‌باشد، بسیاری از بانوان کودکان خود را به مهد کودک‌های ادارات که قطعا در ابتدای تاسیس از امکانات کمتری برخوردار است نمی‌سپارند، بسیاری از ادارات فاقد مکان مناسب برای مهد هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->